慶應義塾大学 シラバス・時間割

日本語コミュニケーションにおける文化的前提

担当者名鈴木 理恵
単位2
年度・学期2023 秋
曜日時限金4
キャンパス三田
授業実施形態対面授業(主として対面授業)
登録番号89387
設置学部・研究科国際センター
学年2, 3, 4
科目概要-
K-Number CIN-CO-00113-212-02
科目設置学部・研究科CIN国際センター
学科・専攻CO
科目主番号レベル0学部共通
大分類0その他科目
小分類11国際センター講座(人文科学) - 言語・文学
科目種別3選択科目
科目補足授業区分2講義
授業実施形態1対面授業(主として対面授業)
授業言語2英語
学問分野02文学、言語学およびその関連分野

授業科目の内容・目的・方法・到達目標

To communicate well with others, especially in cross-cultural settings, it is crucial to have a good vocabulary and grammatical knowledge of the language used there, but this is not enough. We still misunderstand each other unless we correctly understand what they mean through their speech, which is sometimes not so easy. This course thus aims to explore Japanese everyday interaction from various socio-cultural aspects that may affect speakers’ways of interacting with others. By analyzing it in detail, comparing it to practices in other languages, and sharing experiences and opinions with classmates, you will gain more insight into how people select their words and expressions and thereby perform social actions. You will see socio-cultural phenomena of Japanese communication from a wider perspective, while observing and analysing your own language use and its possible impacts on others.

授業の計画

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

成績評価方法

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

テキスト(教科書)

Materials will be provided through the course page.

参考書

Gumperz, J. J. (1982). Discourse Strategies. Cambridge: Cambridge University Press.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., and Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind, 3rd ed. New York, London: McGraw-Hill Education.
Tannen, D. (Ed.) (1993). Framing in Discourse. Oxford: Oxford University Press.

担当教員から履修者へのコメント

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

質問・相談

ログインすると表示されます(要慶應ID)。