慶應義塾大学 シラバス・時間割

日本経済史b(ECONOMIC HISTORY OF JAPAN B)

サブタイトルInstitutional Analysis of Japanese Economy II
担当者名中林 真幸
単位2
年度・学期2024 春(学期後半)
曜日時限水1,2
キャンパス三田
授業実施形態対面授業(主として対面授業)
登録番号63327
設置学部・研究科経済学部
設置学科・専攻経済学科 タイプA・B
学年3, 4
分野専門教育科目選択必修基本科目 D(経済史)
評語タイプログインすると表示されます(要慶應ID)。
科目概要本講義では、古代から20世紀までの日本経済の変容を概観する。
K-Number FEC-EC-34132-212-07
科目設置学部・研究科FEC経済学部
学科・専攻EC経済学科
科目主番号レベル33年次配当レベル
大分類4専門教育 基本科目
小分類13講義 - 経済史
科目種別2選択必修科目
科目補足授業区分2講義
授業実施形態1対面授業(主として対面授業)
授業言語2英語
学問分野07経済学、経営学およびその関連分野

授業科目の内容・目的・方法・到達目標

Economic History of Japan B: Second Quarter

Industrialization from the 1880s not only accelerated productivity growth but also transformed Japanese society into a more market-oriented system, the entire process of which is called the industrial revolution. The modern sectors in Japanese society composed a classical market economy from the 1880s to the 1910s. The development in the period was supported by the well-integrated international market and was at least partly accommodated by the pool of slack labor in the traditional sector.

Those favorable environments were impaired from the 1920s, especially in the 1930s. Without a stable international financial market, the macroeconomic stability of a national economy had to be sustained by individual states. Such an international condition instead exacerbated the difficulty of managing society as the labor market became tighter and the growing modern sector absorbed slack labor in rural regions. In the end, Japan chose a state-coordinated market economy after the experiment of a command economy during the Second World War.

Then, from the 1980s, the economy gradually returned to the standard, rule-based market economy. The course is to overview institutional changes in the Japanese economy from the 1920s to the 2000s and to understand how institutional and organizational factors work in a changing society.

The current shape of the Japanese economy would be better understood by placing the structural reform in the last three decades in a broader context from the 1920s. This is our goal.

能動的学修形式説明

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

準備学修(予習・復習等)

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

授業の計画

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

成績評価方法

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

テキスト(教科書)

Lecture notes are to be downloaded from the course page at lms.keio.jp

参考書

Masahiko Aoki, Toward a Comparative Institutional Analysis, Cambridge: The MIT Press, 2001.

担当教員から履修者へのコメント

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

質問・相談

ログインすると表示されます(要慶應ID)。