Keio University Syllabus and Timetable

EDUCATIONAL PSYCHOLOGY

Subtitle生徒の心身の発達及び学習の過程
Lecturer(s)YAMAMORI, KOYO
Credit(s)2
Academic Year/Semester2025 Fall
Day/PeriodTue.5
CampusHiyoshi
Class FormatFace-to-face classes (conducted mainly in-person)
Registration Number56972
Faculty/Graduate SchoolCENTER FOR TEACHER EDUCATION AND RESEARCH
Department/MajorTEACHER TRAINING COURSETEACHER TRAINING COURSE
Year Level1, 2, 3, 4
Grade TypeThis item will appear when you log in (Keio ID required).
Course DescriptionThis course is related to basic understanding of education. Students will study the physical and mental development of infants, children, and students, as well as the process of learning.
K-Number TTC-TP-20302-211-10
Course AdministratorFaculty/Graduate SchoolTTCCENTER FOR TEACHER EDUCATION AND RESEARCH
Department/MajorTPTEACHER TRAINING COURSETEACHER TRAINING COURSE
Main Course NumberLevel2Second-year level coursework
Major Classification0Other Course
Minor Classification30Course Related to Pedagogy
Subject Type2Elective required subject
Supplemental Course InformationClass Classification2Lecture
Class Format1Face-to-face classes (conducted mainly in-person)
Language of Instruction1Japanese
Academic Discipline10Psychology and related fields

Course Contents/Objectives/Teaching Method/Intended Learning Outcome

内容と目的
この講義では,教育心理学の主要分野のうち,発達,教授・学習,社会,測定・評価,思考・認知の各分野の基礎的な理論を学び,確からしさが高いと考えられる実証的知見を検討する。発達段階を見通し個人差を考慮した学習活動を,実証的知見を根拠とした理路の通った説明にもとづいて計画・実施するための考え方を形成することが,この講義の目的である。

方法
図書館所蔵の教育心理学の概説書や学術論文を用いながら,発達,教授・学習,社会,測定・評価,思考・認知の各分野の基礎的な理論を学ぶ。並行して,各分野に関する研究知見の統計的統合(メタ分析)を行った最新の研究論文を講読し,発達の過程や学習指導の効果の具体を検討する。そのうえで,学んだ基礎的理論と検討した研究知見を統合的にとらえなおす。

到達目標
1. 幼児,児童及び生徒の心身の発達に対する外的及び内的要因の相互作用,発達に関する代表的理論を踏まえ,発達の概念及び教育における発達理解の意義を理解している。
2. 乳幼児期から青年期の各時期における運動発達・言語発達・認知発達・社会性の発達について,その具体的な内容を理解している。
3. 様々な学習の形態や概念及びその過程を説明する代表的理論の基礎を理解している。
4. 主体的学習を支える動機づけ・集団づくり・学習評価の在り方について,発達の特徴と関連付けて理解している。
5. 幼児,児童及び生徒の心身の発達を踏まえ,主体的な学習活動を支える指導の基礎となる考え方を理解している。

Active Learning MethodsDescription

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Preparatory Study

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Course Plan

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Method of Evaluation

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Textbooks

特に指定しません。必要な資料はK-LMSで配付することを予定しています。また,図書館の蔵書や電子ブックを活用してください。このシラバスの執筆時点で本文にフルアクセスできる教育心理学の概説書は,以下3点です。
鹿毛雅治(編)(2006) 教育心理学(朝倉心理学講座8) 朝倉書店 https://search.lib.keio.ac.jp/permalink/81SOKEI_KEIO/188bto4/alma990014605100204034
熊谷龍一・荘島宏二郎 (2015) 教育心理学のための統計学----テストでココロをはかる 誠信書房 https://search.lib.keio.ac.jp/permalink/81SOKEI_KEIO/188bto4/alma9926574715904034
子安増生・田中俊也・南風原朝和・伊東裕司 (2015). 教育心理学(ベーシック現代心理学6) 第3版 有斐閣 https://search.lib.keio.ac.jp/permalink/81SOKEI_KEIO/188bto4/alma9926576593004034

Reference Books

発達心理学
桜井茂男(編)(2010).楽しく学べる最新発達心理学 図書文化
田島信元・岩立志津夫・長崎 勤 (2016). 新・発達心理学ハンドブック 福村出版
※認知発達に関する詳細な議論を知ることができる

子どもの身体,運動能力の発達に関する詳しいデータ
持丸正明・山中龍宏・西田佳史・河内まき子(編)(2013). 子ども計測ハンドブック 朝倉書店

教育心理学
安藤寿康・鹿毛雅治(編)(2013). 教育心理学─教育の科学的解明をめざして 慶應義塾大学出版会
Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge. (ハッティ, J. 山森光陽(監訳)(2018). 教育の効果─メタ分析による学力に影響を与える要因の効果の可視化 図書文化)
Weinstein, Y., Sumeracki, M., & Caviglioli, O. (2019). Understanding how we learn: A visual guide. Routledge. (ワインスタイン, Y., スメラック, M., & and カヴィグリオリ, O. 岡崎善弘(訳)(2022). 認知心理学者が教える最適の学習法─ビジュアルガイドブック 東京書籍)

Lecturer's Comments to Students

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Question/Comments

This item will appear when you log in (Keio ID required).