Keio University Syllabus and Timetable

GAME STUDIES

Subtitleヴィデオゲームについて学ぶ、考える
Lecturer(s)NIIJIMA, SUSUMU
Credit(s)2
Academic Year/Semester2022 Fall
Day/PeriodTue.5
CampusHiyoshi
Class FormatFace-to-face classes (conducted mainly in-person)
Registration Number45279
Faculty/Graduate SchoolPHARMACY
Department/MajorPHARMACEUTICAL SCIENCES
Year Level1
FieldFIRST YEAR LEVEL(ELECTIVE SUBJECT)(16)
FIRST YEAR LEVEL(LIVERAL ARTS)(13)
K-Number FPH-PS-11213-211-88
Course AdministratorFaculty/Graduate SchoolFPHPHARMACY
Department/MajorPSPHARMACEUTICAL SCIENCES
Main Course NumberLevel1First-year level coursework
Major Classification1General Education Course
Minor Classification21Social Sciences - Social Sciences
Subject Type3Elective subject
Supplemental Course InformationClass Classification2Lecture
Class Format1Face-to-face classes (conducted mainly in-person)
Language of Instruction1Japanese
Academic Discipline88Comprehensive / Integrated Areas (Interdisciplinary Studies)

Course Description/Objectives/Teaching Method/Intended Learning Outcome

 本講義は、塾が通学を許す限りすべての授業を対面でおこないます
 今日、ゲーム(コンピュータゲーム、ヴィデオゲーム、ゲームアプリ)はさまざまな分野において中心的な位置を占め、また、多くの問題を提起しています。たとえば桁外れのエンターテインメント市場と化した中国と日本のIP(知的財産)の関係。仮想現実技術などの高度なテクノロジーがいかに最新ゲームに応用されているか。あるいはゲーム依存、さらには物語の伝播媒体としてのゲームなどなど。そうしたヴィデオゲームをめぐる多岐にわたるテーマを、産業、文化、技術といった分野の専門家とともに学びます。現在、ゲームが抱えている問題を知り、自ら考えてみることが目標です。
 講義は毎回異なる教員が登壇するオムニバス形式でおこないます。塾外の、ゲーム学の専門家、ゲーム業界関係者にもお話しいただきますが、総合大学の強みを活かし、文系理系を問わず塾内の教員がおのおのの専門領域からゲームについて論じるのも本講義の特徴です。よって個々のゲームについての、いわゆる「ゲーム批評」とは異なるものですので本シラバスや春のガイダンスを参考にしたうえで履修を検討してください。1時間程度の講義のあと質疑応答をおこない、履修者にはリアクションペーパーの提出が毎回課されます。よってコンスタントな出席が見込めない方の履修は不可となります。履修を希望される方は「担当教員から履修者へのコメント」も確認してください。

Course Plan

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Method of Evaluation

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Textbooks

特に指定しない。

Reference Books

初回授業時、また各回において講師が提示予定。

Lecturer's Comments to Students

This item will appear when you log in (Keio ID required).

Question/Comments

This item will appear when you log in (Keio ID required).