慶應義塾大学 シラバス・時間割

文化と感情

サブタイトルCulture and Emotion
担当者名佐々木 由美
単位2
年度・学期2023 春(学期後半)
曜日時限月4,5
キャンパス三田
授業実施形態対面授業(主として対面授業)
登録番号19347
設置学部・研究科国際センター
学年2, 3, 4
科目概要-
K-Number CIN-CO-00133-212-10
科目設置学部・研究科CIN国際センター
学科・専攻CO
科目主番号レベル0学部共通
大分類0その他科目
小分類13国際センター講座(人文科学) - 文化・異文化理解
科目種別3選択科目
科目補足授業区分2講義
授業実施形態1対面授業(主として対面授業)
授業言語2英語
学問分野10心理学およびその関連分野

授業科目の内容・目的・方法・到達目標

The aim of the course is to learn and discuss 1) basic concepts of communication/intercultural communication and 2) basic/universal emotions and different emotions between cultures. More specifically, we will discuss (a) how openly certain emotions tend to be expressed, (b) how often certain emotions tend to be controlled, and (c) how differently certain emotions tend to be perceived in particular cultures. We will also discuss how different emotions between cultures could be related to different perceptions of “self” and cognitive styles such as thought patterns.

授業の計画

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

成績評価方法

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

テキスト(教科書)

Shiota, N. M., & Kalat, W. J. (2018). Emotion. Oxford: Oxford University Press.
Barrett, L.F. (2017). How emotions are made. Pan Macmillan.
We will cover only a few chapters in each of the books above. The instructor will distribute other reading materials in class.

参考書

Doi, T. (2014). Anatomy of dependence. Kodansha International.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224–253.
Suttie, J. (2015). Why Americans Struggle to be Happy? A new cross-cultural study finds that we should pursue stronger social ties, not happiness. The Greater Good Science Center at the University of California, Berkeley. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_americans_struggle_to_be_happy
Safdar, S., Friedlmeier, W., Matsumoto, D., Yoo, S. H., Kwantes, C. T., Kakai, H., & Shigemasu, E. (2009). Variations of emotional display rules within and across cultures: A comparison between Canada, USA, and Japan. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 41(1), 1–10. https://doi.org/10.1037/a0014387

担当教員から履修者へのコメント

ログインすると表示されます(要慶應ID)。