ログインすると、以下の機能が利用できます(要慶應ID)。
- 検索条件に所属情報(学部、学科・専攻、学年等)がセットされる(新入生は入学後に利用可能)
- お気に入り(ブックマーク)
- シラバス詳細の表示
文化と感情
| サブタイトル | Culture and Emotion |
|---|---|
| 担当者名 | 佐々木 由美 |
| 単位 | 2 |
| 年度・学期 | 2023 春(学期後半) |
| 曜日時限 | 月4,5 |
| キャンパス | 三田 |
| 授業実施形態 | 対面授業(主として対面授業) |
| 登録番号 | 19347 |
| 設置学部・研究科 | 国際センター |
| 学年 | 2, 3, 4 |
| 科目概要 | - |
| K-Number | CIN-CO-00133-212-10 |
| 科目設置 | 学部・研究科 | CIN | 国際センター |
|---|---|---|---|
| 学科・専攻 | CO | ||
| 科目主番号 | レベル | 0 | 学部共通 |
| 大分類 | 0 | その他科目 | |
| 小分類 | 13 | 国際センター講座(人文科学) - 文化・異文化理解 | |
| 科目種別 | 3 | 選択科目 | |
| 科目補足 | 授業区分 | 2 | 講義 |
| 授業実施形態 | 1 | 対面授業(主として対面授業) | |
| 授業言語 | 2 | 英語 | |
| 学問分野 | 10 | 心理学およびその関連分野 | |
授業科目の内容・目的・方法・到達目標
The aim of the course is to learn and discuss 1) basic concepts of communication/intercultural communication and 2) basic/universal emotions and different emotions between cultures. More specifically, we will discuss (a) how openly certain emotions tend to be expressed, (b) how often certain emotions tend to be controlled, and (c) how differently certain emotions tend to be perceived in particular cultures. We will also discuss how different emotions between cultures could be related to different perceptions of “self” and cognitive styles such as thought patterns.
授業の計画
ログインすると表示されます(要慶應ID)。
成績評価方法
ログインすると表示されます(要慶應ID)。
テキスト(教科書)
Shiota, N. M., & Kalat, W. J. (2018). Emotion. Oxford: Oxford University Press.
Barrett, L.F. (2017). How emotions are made. Pan Macmillan.
We will cover only a few chapters in each of the books above. The instructor will distribute other reading materials in class.
Barrett, L.F. (2017). How emotions are made. Pan Macmillan.
We will cover only a few chapters in each of the books above. The instructor will distribute other reading materials in class.
参考書
Doi, T. (2014). Anatomy of dependence. Kodansha International.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224–253.
Suttie, J. (2015). Why Americans Struggle to be Happy? A new cross-cultural study finds that we should pursue stronger social ties, not happiness. The Greater Good Science Center at the University of California, Berkeley. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_americans_struggle_to_be_happy
Safdar, S., Friedlmeier, W., Matsumoto, D., Yoo, S. H., Kwantes, C. T., Kakai, H., & Shigemasu, E. (2009). Variations of emotional display rules within and across cultures: A comparison between Canada, USA, and Japan. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 41(1), 1–10. https://doi.org/10.1037/a0014387
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224–253.
Suttie, J. (2015). Why Americans Struggle to be Happy? A new cross-cultural study finds that we should pursue stronger social ties, not happiness. The Greater Good Science Center at the University of California, Berkeley. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_americans_struggle_to_be_happy
Safdar, S., Friedlmeier, W., Matsumoto, D., Yoo, S. H., Kwantes, C. T., Kakai, H., & Shigemasu, E. (2009). Variations of emotional display rules within and across cultures: A comparison between Canada, USA, and Japan. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 41(1), 1–10. https://doi.org/10.1037/a0014387
担当教員から履修者へのコメント
ログインすると表示されます(要慶應ID)。