慶應義塾大学 シラバス・時間割

現代オーストラリア論特殊研究Ⅲ(政)

サブタイトルPolitics and Society in Contemporary Australia
担当者名原田 容子
単位2
年度・学期2024 春
曜日時限木3
キャンパス三田
授業実施形態対面授業(主として対面授業)
登録番号15781
設置学部・研究科法学部
設置学科・専攻政治学科
学年3, 4
分野政治学科目選択・系列科目政治・社会論
評語タイプログインすると表示されます(要慶應ID)。
科目概要この授業は、英語で開講され、オーストラリアにおける政治と社会を題材に、英語文献を購読し、受講生と教員との間で検討し、討論する。主要なテーマは、オーストラリアとアジア諸国や日本との関係、オーストラリアにおける人種、民族問題、先住民問題、多文化主義である。
K-Number FLP-PS-34233-212-86
科目設置学部・研究科FLP法学部
学科・専攻PS政治学科
科目主番号レベル33年次配当レベル
大分類4専門科目
小分類23展開 - 政治・社会
科目種別3選択科目
科目補足授業区分2講義
授業実施形態1対面授業(主として対面授業)
授業言語2英語
学問分野86総合・複合領域(社会科学系)

授業科目の内容・目的・方法・到達目標

●Contents/Objectives
The objective of this course is to learn and understand about Australia by focusing on its politics and society.

Australia is one of the most important partners of Japan in the current international arena. After World War Two, which they fought against each other, they have built a firm relationship through human exchanges and trade. In the recent year, they are strengthening their tie even in the field of security and it is said that they are in a “special strategic partnership.”
Even so, the real picture of Australian society remains unfamiliar to people in Japan. This course is expected to deepen students’ knowledge about Australia – our Asia-Pacific neighbour.

●Teaching Method
In advance of each class, students are required to;
1) Read through a material/s (i.e. an article, a chapter from a book etc.) which will be given by the coordinator. (A reading list will be provided at the beginning of the semester.)
2) Create three questions while reading the material/s. (Questions are to be posted to the University system a day before the class.)

In class, we will be having discussions in English based on the questions. Extra materials will be given (i.e. visuals, videos etc.) if necessary.

Towards the end of the semester, students are required to make a 10-15-minute presentation in English on a topic of interest that was raised during the semester. The slides which were used for the presentation are to be submitted to the lecturer.

English will be the language used in class. However, students may also use Japanese if and when necessary.

●Intended Learning Outcome
By completing this subject, students are expected to:
- Better understand about Australia’s politics and society
- Develop their comprehensive reading skill
- Horn and express their ideas in English

能動的学修形式説明

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

準備学修(予習・復習等)

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

授業の計画

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

成績評価方法

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

テキスト(教科書)

N/A

参考書

Stuart Macintyre, 2015, A Concise History of Australia (4th edition). Cambridge University Press.

Louise C Johnson, Tanja Luckins & David Walker, 2021, The Story of Australia: A New History of People and Place. Routledge.

Richard Broome, 2001, Aboriginal Australians: Black Responses to White Dominance 1788-2001 (Third edition). Allen & Unwin.

James Jupp, 2007, From White Australia to Woomera: The story of Australian Immigration (Second edition). Cambridge University Press.

Neville Meaney, 1999, Towards a New Vision: Australia & Japan Through 100 Years. Kangaroo Press.

Mike Cole, 2016, Racism: A Critical Analysis. Pluto Press.

Tony Bennett and David Carter (eds.), 2001, Cultures in Australia. Cambridge University Press.

担当教員から履修者へのコメント

ログインすると表示されます(要慶應ID)。

質問・相談

ログインすると表示されます(要慶應ID)。